The Voice of the Susa Valley /2

Venaus Polizia.jpg

Last night my friend Dario Fo told me that he was going to participate in Gad Lerner’s programme “L’infedele” dedicated to the Val di Susa (Susa Valley).
I followed the programme and I think that if anyone still had doubts about the uselessness of the TAV (fast Train) in Val di Susa, after that debate, they won’t have any more.
Apart from the mayors and the inhabitants of the Susa Valley there were also economists, politicians and ecologists.

No-one could doubt that there is asbestos in the mountains.
No-one managed to give figures indicating the economic benefits.

Someone from Rome said that the police did not carry out charges and then that person, offended by the contestations, removed themselves from the meeting.
Someone, an economist, said that the work will cost three or four times the cost of the bridge over the Straits of Messina.
Someone, an economist, said that this work (more than 50 Kilometres of tunnel) will pay for itself only for 10%, the rest will be charged to the tax-payer.

Everyone said that this work is only for merchandise.

Everyone said that the work will be finished in 15 to 20 years and that it’s not possible to forecast the flows and the type of merchandise that will be transported. At the end,

Lerner commented: “It seems as though you are talking for the first time.”

To me, it feels like living on the moon. Today, the ones who will surely gain from this work are those companies participating in the project and I’ve got doubts that they cut across all parties.

PS I ask all those from the Susa Valley and all the other in possession of relevant material, to email me at the Blog, documents, photos, film strips, that document the reasons for No TAV (no high speed train).

Posted by Beppe Grillo at 09:56 PM in | Comments (2)
Post a comment | Sign up | Send to a friend | | GrilloNews |
View blog opinions



Comments

Ci sono cose che si fanno perché è bene farle, ce ne sono altre che si fanno perché fa comodo a qualcuno. Quando si dovevano smaltire le famose scorie atomiche a Cassano Ionico, una mobilitazione di massa ha impedito di farlo. TUTTO SI FERMA LI'. Poi viene una mobilitazione quantitativamente ben più grande, quella della val Susa. IL GOVERNO SI IMPUNTA E ANCHE LA SINISTRA (DS, MARGHERITA PER DIRE SOLO DUE NOMI) SI DICHIARA A FAVORE ANCHE SE CON UN METODO DIVERSO DALLE MANGANELLATE ALLA GENTE DEL LUOGO.
Perché Cassano Ionico no, la Val Sua sì? Che cosa spinge l'agire del governo. Destra o sinistra, chi sta al governo sta al potere e il potere ha le regole per la sua gestione.
-----------------------------
L'utilità della TAV è molto relativa. Si dice che dovrebbe portar via traffico merci, ma come tutti sanno le merci pesano e i treni pesanti ad alta velocità non ci vanno. Più importante ed efficiente è andare magari un pochetto più piano (io sono di sane origini contadine, i miei NON PORTANO L'OROLOGIO AL POLSO!) ma che ci sia scorrimento. Questo per le merci. Per le persone: lo stesso. Come sanno tutti quelli che fanno Roma - Milano in eurostar, il problema non è tanto la velocità ma i continui ritardi. La velocità è un vatnaggio secondario rispetto all'affidabilità al rispetto della programmazione. E questo vantaggio primario, come dicono quei comunisti anarco insurrezionalisti no global che abitano in Val Susa, si potrebbe raggiungere ocn il potenziamento della linea, non con una linea del tutto nuova. Idealmente, investiamo quella massa enorme di soldi destinata alla tav NELLA RIFORMA DELL'UNIVERSITA' (della Moratti, di Berlinguer, oppure la scrivo io che non ne so niente, forse la faccio meglio di loro).

Posted by: Giorgio Biondi | March 22, 2006 12:01 AM


Quello che non capisco e` l'utilita` della linea veloce fatta in Italia se poi non viene dato accesso al territorio europeo.
Non ha alcun senso sobbarcarsi i mesi e mesi di lavori ininterrotti fra Milano e Torino a ridosso delle autostrade se poi non ha sbocco alcuno anche al di la` delle Alpi.
Non concordi nemmeno un po', Beppe?
Tanto valeva tenersi i regionali che facevano avanti e indietro tutto il giorno e non impantanarsi nemmeno nel progetto.
D'altro canto, se il trasporto su strada va ridotto, in qualche modo dobbaimo stare collegati con l'Europa no??

Posted by: Benedetta Bellini | December 9, 2005 12:26 PM


Post a comment


Beppe Grillo's Blog is an open space for you to use so that we can come face to face directly. As your comment is published immediately, there's no time for filters to check it out. Thus the Blog's usefulness depends on your cooperation and it makes you the only ones responsible for the content and the resulting outcomes.

Information to be read before using Beppe Grillo's Blog

The following are not allowed:
1. messages without the email address of the sender
2. anonymous messages
3. advertising messages
4. messages containing offensive language
5. messages containing obscene language
6. messages with racist or sexist content
7. messages with content that constitutes a violation of Italian Law (incitement to commit a crime, to violence, libel etc.)

However, the owner of the Blog can delete messages at any moment and for any reason.
The owner of the Blog cannot be held responsible for any messages that may damage the rights of third parties Maximum comment length is 2,000 characters.
If you have any doubts read "How to use the blog".

Post a comment (English please!)


First name and Surname*:

Email Address*:
We remind you that anonymous messages (without real first name and surname) will be cancelled.
URL:


* Compulsory fields



Send to a friend

Send this message to *


Your Email Address *


Message (optional)


* Compulsory fields